رسانه‌ای که باید «ملی» ‌باشد، گویا از هم‌اکنون تکلیفش را با رئیس‌جمهوری آینده مشخص کرده و تمایل دارد تولیت آستان قدس را به جای حسن روحانی بنشاند؛ هنگام پخش سخنرانی‌های روحانی، چندان تمایلی به نشان‌دادن جمعیت ندارد و و زاویه دوربین متمرکز رو به سخنران است.

برای رئیسی، این اما برعکس است. زاویه دوربین بیشتر سمت جمعیت است. تا جایی که مثلا سفر رئیسی به اصفهان را که بلافاصله یک روز بعد از سفر روحانی به این شهر انجام شده بود، با هلی‌شات از بالا و زوایای مختلف با عمق میدان نشان می‌داد درحالی‌که روز قبل از آن، خبری از این تصاویر برای روحانی نبود. دیروز هم صداوسیما مدام زیرنویس می‌کرد که رئیسی قرار است در مصلای تهران سخنرانی کند.

صداوسیما وقتی هم می‌خواست خبر انصراف قالیباف را زیرنویس کند، آن بخشی را انتخاب می‌کرد که حامل ترغیب و تبلیغ به رأی‌دادن به رئیسی بود. آنجا که قالیباف اعلام کرده بود به نفع رئیسی انصراف داده و از مردم و حامیانش می‌خواهد به رئیسی رأی دهند. همه اینها در شرایطی است که ابراهیم رئیسی از همان روزهای نخست اردیبهشت به صداوسیما نامه نوشته بود که از پخش تصاویر و سخنان حسن روحانی خودداری کند که شائبه انتخاباتی دارد و این روزها هم مدعی است که رسانه‌ای در اختیار ندارد.

صداوسیما  رقیب  روحانی

تکلیف صداوسیما مشخص است. این شیوه امروز و دیروزش نیست. از همان سال‌های دولت اصلاحات، به رسانه جناح راست و بعدها اصولگرایان بدل شد. تا جایی که از عبدالله رمضان‌زاده روایت شده که اصلاح‌طلبان در سال ٨٤ از احمدی‌نژاد شکست نخوردند، بلکه از صداوسیما شکست خوردند. برای این ادعای خود هم یک مثال مشهور دارد که همیشه تکرار می‌کند. اینکه صداوسیما در یک روز، خبر افتتاح یک نیروگاه مهم چندصدمیلیاردی کشور را بسیار کوتاه و در ساعات آخر شب پخش کرد اما خبر راه‌اندازی یک پله برقی به وسیله احمدی‌نژاد، به کرات و ممتد از پربیننده‌ترین ساعات برنامه‌هایش پخش شد.

صادق زیباکلام دیروز با اشاره به اینکه رسانه ملی تریبون ستادهای رئیسی شده، با انتقاد از صداوسیما به‌خاطر اختصاص‌دادن وقت بیشتر به کاندیداهای رقیب حسن روحانی گفته است: «علاوه بر این موضوع در دو روز اخیر صداوسیما به تریبون ستادهای آقای رئیسی بدل شده و اخبار مربوط به گردهمایی او و انصراف محمدباقر قالیباف را مدام در برنامه‌هایش به صورت زیرنویس تبلیغ می کند. متأسفانه رسانه ملی به قانون بی‌توجه است». محمدعلی وکیلی نماینده مجلس و سخنگوی ستاد روحانی هم گفته: «نحوه پوشش اخبار و رعایت‌نکردن عدالت در نحوه تنظیم خبر و انتخاب صحنه‌ها و زمان اختصاص‌یافته به هرکدام از نامزدها موجب بی‌اعتمادی روزافزون به رسانه ملی می‌شود. مشاهده گلچین اخبار نامزدهای انتخاباتی در شبکه‌های مختلف صداوسیما به‌ویژه شب گذشته در بخش‌های خبری شبکه یک و اخبار ٢٠:٣٠ شبکه دو موجب حیرت و تأمل بینندگان بود». معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با انتقاد از رویه صداوسیما در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: صداوسیما به رقیب روحانی تبدیل شده است. مجید انصاری معاون حقوقی دولت هم سه روز پیش گفته بود: «با کمال تأسف شاهدیم صداوسیما با بی‌توجهی به اصل بی‌طرفی، به بهانه‌های مختلف، با ایجاد برنامه‌های خود علیه دولت مستقر و شخص رئیس‌جمهور اقدام تخریبی انجام می‌دهد. عدالت اطلاع‌رسانی در برنامه‌های صداوسیما به‌ویژه در برنامه ٢٠:٣٠ رعایت نمی‌شود.

برنامه‌های سایر نامزدها از جمله آقای رئیسی به صورت مکرر و متعدد پخش می‌شود، درحالی‌که اجتماع چندده‌هزار‌نفری مردم در استادیوم آزادی شاید فقط چند ثانیه پخش شد؛ درحالی‌که در نمایش تعداد جمعیت و شعارهای مردم یک‌جانبه عمل شد». 

همگام با صداوسیما

گزارش یک خبرگزاری تسنیم دیروز این بود: «سونامی رئیسی» ادامه دارد/ افزایش چشمگیر امکان شکست روحانی در دور اول»؛ روزنامه همشهری هم قالیباف را عکس یک کرده و تیتر زده بود «مرد اخلاق و تعهد». این در حالی است که طبق قانون انتخابات، هر دو این رسانه‌ها به علت وابسته‌بودن به نهادهای عمومی از تبلیغ به نفع یا له نامزدهای انتخاباتی منع شده‌اند.

دوم اردیبهشت اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست رسانه‌هایی را که مشمول بودجه عمومی هستند، منتشر کرده بود. اطلاعات،‌ ایران، خراسان، کیهان،‌ همشهری، اصفهان زیبا، تهران‌تایمز، حمایت،‌ جام جم، شهرآرا، شهروند، فرهیختگان، قدس، هگمتانه و آنا، ایبنا، ایرنا، ایسنا،‌ ایکنا، ایمنا، برنا، پانا، تسنیم، حوزه، خانه ملت، دانشجو، شبستان، فارس، مهر و میزان از انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی منع شده بودند. اما حتی همین اعلام هم مانع از انجام تخلف نشد. نمونه‌ای از تخلفات انتخاباتی رسانه‌ها ارسال‌شده از سوی ستاد انتخابات کشور حاکی از این است که رسانه‌های اصولگرا بیشترین تخلف انتخاباتی را داشته‌اند. تا جایی که فقط در چهار روز خبرگزاری تسنیم ۱۸ مورد تخلف علیه روحانی و هفت مورد تخلف علیه اسحاق جهانگیری داشته است.

خبرگزاری دانشجو هم ۱۲ مورد تخلف علیه روحانی و پنج مورد تخلف علیه اسحاق جهانگیری، داشته و خبرگزاری فارس هم با ۱۵ مورد تخلف علیه روحانی و هفت مورد تخلف علیه اسحاق جهانگیری و در مقابل ۹ مورد تخلف له محمدباقر قالیباف و ۱۳ مورد تخلف له حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رکورددار بوده است. این روند تقریبا در روزهای آتی منتهی به انتخابات نه‌تنها ادامه داشته بلکه شدت هم گرفته است. تقریبا تمامی تیترهای این رسانه‌ها در راستای ترغیب و تبلیغ رئیسی (بعد از انصراف قالیباف) و تخریب روحانی است.

مثلا درحالی‌که تیتر یک سایت تسنیم دیروز از «سونامی رئیسی» خبر می‌داد اما درباره روحانی تیتر می‌زند: «روحانی دست به دامان «سیدحسن» شد/ آقای روحانی! بگذارید بیت امام برای مردم بماند». همه تیترهای فارس و تسنیم حاکی از رشد آرای روحانی است. حاکی از این است که قرار است همه آرای قالیباف به سبد رئیسی ریخته شود و... در شرایطی که بیشتر هنرمندان کشور هم از روحانی حمایت کرده‌اند، رسانه‌های اصولگرا که نتوانسته‌اند دلخوری خود را از این رخداد پنهان کنند، شروع به حمله به هنرمندان کرده‌اند. کیهان علیه باران کوثری می‌نویسد و تسنیم هم می‌نویسد که هنرمند حامی روحانی مردم را به تن‌پروری متهم کرده است! تخریب دولت فقط به عرصه سیاسی بازنمی‌گردد.

حوزه ورزش، صنعت و... عرصه تاخت‌وتاز رسانه رقیب با تیترهای غیر‌حرفه‌ای است. مانند این تیتر که «تیم فوتبال‌دستی ایران قهرمان جهان نشده است!/ وقتی گنجشک را رنگ کردند و جای قناری فروختند!» . رئیسی نیازی به رسانه اختصاصی ندارد. حتی اگر از روزنامه قدس که متعلق به آستان قدس است هم صرف‌نظر کنیم، باید گفت صداوسیما و تمامی رسانه‌های اصولگرا متعلق به رئیسی‌اند، چه تأیید کند چه تکذیب.

 

منبع : شرق